Måndagsbloggen

 

Hej på er! Horse Show-vecka!! Yeeah! Ska ni dit? Vilka dagar? Jag kör tisdag kväll (unghästar <3), fredag och söndag. Fredag går jag med mamma och söndag har Alexander bjudit mig på, hur fint?

Vad bra det går med söndagsbloggen, eller hur? Haha. Egentligen var det en skitdålig idé att lägga det på söndagar, ofta har jag utsläpp eller liknande och kriga mig upp klockan 6 en söndag för att hinna blogga är ju bara helt värdelöst, och mina söndagseftermiddagar är heliga. Jag skulle i och för sig kunna skriva under veckan och tidsinställa söndag morgon, men tja.. Det tillkommer ju saker under veckan, speciellt när man har en häst som heter Molly ;)

Igår hade min kära häst en riktig Molly-dag, hehehe… Supersnäll i stallgången, helt otroligt att hon kan stå själv inne nu, sååå tacksam och nöjd över det. Skrittade fram några varv utanför paddocken och skulle sedan gå bort till ridhuset. Vi går in genom porten men jag glömde tända, så vänder igen och då får Molly syn på tolv köttätande hinderstöd som står i ena hörnet. Poff säger det så är hon på utsidan av ridhuset igen och reser sig rakt upp två gånger i rad. Jag hade tyglarna som vanligt och inte över halsen, så jag fick ställa mig på tå (!) för att nå upp att hålla kvar. Jag tänkte att nu drar hon, springer ifrån mig och ut på järnvägen och blir överkörd av tåget, typ. Inte helt rimligt kanske men det fick mig att hålla allt vad jag orkade och hon viftade inte med några framben eller så, så det gick bra. Fick kopplat på en longerlina och in i ridhuset igen. Hann inte mer än stänga porten efter oss innan hon drog iväg i en galopp som hästarna på Täby blivit gröna av avund på, och jag fick inte stopp. Spelade ingen roll vad jag gjorde, så till slut lät jag henne springa. Hon bockade och for och tyckte livet var väldigt lattjo, haha. Älskling. Får lite panik över hennes bakben när hon gör sånt där, men vad ska man göra? Min säkerhet går före hennes i det läget. Efter att hon fått ur sig den tydligen länge lagrade energiknäppen satt jag upp och hon var såå fin att rida. Som alltid. Bästa hästen!

 

Ett pass för Molly ser ut som följande nu; framskrittning för hand utomhus, utanför paddocken, hehe. Jag kan inte alltid hålla henne om jag ska skritta fram för hand i ridhuset, då hon gärna kommer upp i varv där inne, så vi gör så för att hon inte ska få ett ryck när hon är ouppvärmd i och med den ökade skaderisk det medför. Missförstå mig rätt, jag älskar hästar med mycket energi och det gör mig absolut ingenting att hon brallar och lever ut, hon är fem och på väg upp i kondis så det vore ju snarare märkligt annars, men det kräver lite extra tanke från min sida i och med skaderisk för henne (och mig själv för all del, haha). Efter vi skrittat fram ute går vi in och longerar några varv för att eliminera eventuella sadeltvångskänningar och lite bocksprång av ren livsglädje. Efter det sitter jag upp och gör det jag planerat för dagen. Hon har peppar peppar aldrig gjort något när jag sitter på, hon är väldigt rädd om mig, och jag accepterar inte okontrollerat brallande med mig på ryggen, givetvis. Det råder delade meningar om man ska acceptera det på lina heller, men någonstans är det hennes energi som rinner över och det ska inte bara vara tvång och krav när vi arbetar. Vi möts halvvägs. Jag tror det är viktigt för att behålla arbetsglädjen och hade jag velat ha en väldigt stadig häst hade jag fått välja något annat än ett halvblod som står väldigt högt i blod.

 
Kan vi bara konstatera hur snyggt Mollys nya träns är?!

Jag är sååå taggad på vad den här fantasiska hästen har att erbjuda. Jag har en noga utstuderad plan som ni ska få ta del av lite längre fram. En bit i taget. Hoppas ni får en fin vecka, kanske ses vi på GHS?

 

 

Kommentera här: